mak dan abah..anak2 sedara dan kak ipar aku..time melancong di Kuching Sarawak

Friday, April 12, 2013

HSG..adeehh sakit :(

pada 22hb 3.2013 lepas aku dah slmat jalani rwtan HSG..bole la aku bgtau srba sdikit psl HSG.ni pon aku google je..hahaha
Bagi mereka yang mengalami masalah infertiliti, mereka terpaksa melalui pelbagai ujian untuk mengetahui punca atau sebab mengapa mereka gagal hamil. HSG adalah ujian yang kerap dilakukan dan ia boleh menolong menjelaskan masalah rahim dengan lebih jelas dan juga boleh menolong membuat keputusan tentang rawatan yang terbaik.
Apa itu HSG? HSG adalah ujian yang digunakan untuk mengesan kesihatan rahim dan salur peranakan. Ia mengunakan teknologi x-ray yang dapat memberikan gambaran bentuk rahim dan salur peranakan. Semasa ujian ini, dye berwarna akan disuntik kedalam rahim dan ia akan mengalir kedalam salur peranakan dan seterusnya kedalam ruang pelvis. HSG akan memberikan maklumat kepada pakar radiologi untuk memastikan samada terdapat kerosakkan pada sistem peranakan anda.
Apa yang boleh dikesan oleh HSG? Secara umumnya, HSG digunakan untuk mengesan ketidaknormalan pada rahim dan salur peranakan. Ia boleh mengesan kerosakan dan penyumbatan pada pada salur peranakan dan juga boleh memberikan maklumat tentang bentuk dan saiz rahim anda. Walaubagaimanapun ia juga boleh mengesan fibroid atau polip dalam rahim dan juga memberi idea tentang kewujudan parut disekitar ruang pelvis HSG dan kehamilan
Disamping berupaya untuk mencari masalah salur peranakan dan rahim, ia juga didapati meninggikan kadar kehamilan bagi sesetengah wanita. HSG kadang-kadang menolong menghilang debu dan penyumbatan tidak serius pada salur peranakan. Ini membolehkan mereka yang mengalami masalah infertili menjadi hamil selepas HSG. Prosedur HSG
Anda akan berbaring diatas meja x-ray dengan lutut membengkok keatas. Spekulum akan diletakan didalam faraj untuk mendedahkan serviks ( pangkal rahim) Satu tiub plastik akan dimasukkan ke dalam rahim melalui liang serviks. Dengan perlahan-lahan dye akan disuntik melalui tiub tadi kedalam ruang rahim Beberapa gambar x-ray akan diambil semasa proses aliran dye tersebut. Untuk proses terakhir, anda akan di minta untuk mengiring dan gambar x-ray akan diambil sekali lagi. Selepas x-ray terakhir diambil, anda akan diminta untuk berbaring selama beberapa minit. Mungkin anda akan terasa sedikit kejang pada perut tetapi tidak lama. Selepas beberapa minit, anda akan diminta untuk menukar pakaian dan keputusan selalunya akan tersedia 15-20min selepas itu.
Tapi lain org lain pgalaman nya..tpt kul8am aku dah smpi hspital awal sb ikut laki aku.dia kan jurutera awam kt Hospital Umum Sarawak ni,so ikut dia la..tp punya la lama tgu dkt sejam.lgpon aku org no2..kt Kuching ni kul7 pon org dah rmai sb office hour dorg ni kul7.30am-4.30pm,8am-5pm,9am-5.30pm..ada 3syif.so that's y la if rasa kita yg trawal tp bila smpai dah penuh tmpt duduk..hahaha
0k brbalik pda HSG aku tu,kul9 bru dipanggil.aku msuk sorg je..b4 tu aku dah review byk blog2 sapa2 yg pnh buat HSG..so aku pkai la jubah.sng terus buka je baju tukar baju putih mcm nk xray tu..hahaha..b4 msuk bilik dorg suruh kencing dulu.utk kosongkan pundi kencing.then masuk dlm doc explain skit psl HSG n dia suh tahan sakit..if sakit sgt bgtau dia..hahaha cuma pkai baju putih tu n xyah buka tudung pon..sb nk tgk yg bawah tu jee :p.. aku pon baring la,nurse tu suruh angkat kaki n kangkang..aku xtgk pon ape alat2 doc tu sb dah pnh tgk dlm google..so scary lol.. time doc letak spekulum mcm mulut itik tu xde la rsa sakit sgt,tp bila doc mula jolok masuk 1 tiub ni Ya Allah rsa mcm nk ngis je.senak perut mcm nk trberak,mcm rsa sengugut tp sakit sgt..yg malang nya msa doc pam dye (cecair tp wrna putih,ada org buat wrna biru)tu malang skali sambungan tiub tu trcabut.so aku kena kangkang balik.trketar2 kaki aku msa tu,nk luruskan balik pon terketar2 sb sakit kan.doc trus la pam lg smbil dorg tgk xray tiub aku kan..dah kali ke 2 lg trcabut smbungan tiub tu..doc trus tarik kua tiub yg dlm faraj aku tu..dia jolok lain,tp kali ke 2 ni xde la sakit sgt sb yg 1st td dah rasa kesakitan yg maksimum.. aku rsa dlm 30mnit jgk aku dlm tu..lpas siap sume tu doc ckp akan ada kesan pendarahan dlm shari 2.msa nk bgun pon sakit,smpt jgk aku jeling bekas aku tu,brdarah2 jgk la.nurse akan bg pad utk pkai.. dah siap pkai baju aku kua ngan brjlan pon slow je sb msh rsa senak.nsb msa tu en suami dah ada tgu kt dpn bilik operation tu. dah balk umah rsa takut nk kencing,nk mkn pon xlalu..aku rsa dlm smngu jgk rasa kekejangan di perut ni..tp darah tu dlm shari je dah xde pon.alhamdulillah tiub aku ok je xde blocking..hahaha Apa2 pon cukup la skali je buat HSG ni rsa nya dah xnak utk kali ke 2 dan ...... hahaha xsggup lol..demi org trsayang ku teruskan jua..

No comments:

Post a Comment